דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

מטה התרבות בתנועה: "רכזי התרבות בקיבוצים- אתם לא לבד!"

מטה התרבות הקיבוצית בראשות ריקי רז ולצידה רינה בן-סימון קיים השבוע מפגשים אזוריים לרכזי התרבות של הקיבוצים. כבכל שנה, מקיים המטה שלושה מפגשים שכאלו, בכל רבעון, בשלושה אזוריים גאוגרפיים שונים, כל פעם באירוחו של קיבוץ אחר.
כנסי התרבות השבוע: למעלה מימין בארי, למעלה משמאל יסעור, למטה מגל
כנסי התרבות השבוע: למעלה מימין בארי, למעלה משמאל יסעור, למטה מגל

מטרתם של המפגשים האזוריים אותם מקיים מטה התרבות בתנועה הקיבוצית בראשות ריקי רז ולצידה רינה בן-סימון,  הינם הכרות עם הקיבוץ המארח ופעילותו התרבותית, כאשר המפגש מאפשר לרכזי תרבות ללבן סוגיות רלוונטיות, זמן להתייעצות החלפת מידע, חיזוק הקשרים ברמת אזורית ובכלל סוג של אתנחתא קלה אחרי אירועי הקיץ והערכות לקראת חגי תשרי, מילוי מצברים ומפגש רעים.

למטה התרבות זוהי הזדמנות למפגש בלתי אמצעי עם רכזי התרבות, הזדמנות להקשיב לנושאים המעסיקים אותם ומתוכם לזהות את אלה המתאימים להכלל בקורס התרבות העתידי ובנוסף אפשרות להציג את תכניות האגף להמשך .

המפגשים הפעם התקיימו בקיבוצים: יסעור, מגל ובארי - במתכונת דומה אך גם שונה בשל אופיו של כל קיבוץ. לאחר ארוחת בוקר מפנקת ומושקעת, המפגש נפתח בסבב הכרות של המשתתפים, לאחר מכן, המשיכו לפעילות 'משולחן המארחים' - זמן להיכרות עם הקיבוץ המארח: ההיסטוריה של המקום, סקירה על המצב החברתי, העשיה התרבותית, בדגש על התפיסה התרבותית של כל רכז אשר מנחה אותו בעשייה בחגים ובשאר ימות השנה.

בקיבוץ יסעור המפגש התקיים במועדון המרווח והיפה של הקיבוץ - באירוחה של רכזת התרבות מזה 4 שנים סיון יוגב גלבמן ששתפה אותנו בעשייה התרבותית העשירה בקיבוץ. לשמחתנו מנהל הקהילה גל סער התפנה מעיסוקיו והגיע לספר על יסעור של היום. הופתענו לשמוע על מספר הילדים הגדול בקיבוץ, אשר מחייב התיחסות מיוחדת של רכזת התרבות. בסיור הנחמד שערכו לנו בקיבוץ ביקרנו בחצר ביתו של רפי יוגב אשר יוצר אמנות מאלמנטים ממוחזרים ולאחר מכן ביזמות ייחודית בשם "הגלגל - מוסך" לעגלות ילדים. בסיום היום הזמנו את מור אופק (מעוז חיים) כותב הספר 'כיבוי אורות' למפגש בעקבות הספרו העוסק במחיר ששלמו ילדי הקיבוץ בשל הנהגת הלינה המשותפת בקיבוצים.

בקיבוץ מגל המפגש התקיים באירוחה של רכזת התרבות מזה שלוש שנים אורנה קדם בעזרתן של 'נאמנות התרבות' הותיקות רינה רוזן ורחל וולך. נחשפנו ל'תרבות מגל' באמצעות המצגת המושקעת שהכינה אורנה. את ה'תמונה' המלאה השלים בהסבר מרתק (עבר, הווה ועתיד) בועז מנחם יו"ר ועד האגודה הקהילתית "מתיישבי מגל". בנוסף זכינו לסיור שכולו חוויה חקלאית - נפגשנו עם אורן הכסטר מנהל ענף המטעים, שערך לנו תצפית אל עבר מטעי הזיתים והשקדים (קו התפר) וסיפר לנו בהתלהבות מדבקת על שמן הבוטיק של מגל על כל זניו. ביקרנו בחנות "מסיק", נהנינו מטעימות משמן הזית ומהשקדים. ולסיום כיאה למפגש רכזי תרבות התארחנו בסטודיו של עמית קבסה על קפה ועוגה ושם בזכותה ובהתעקשותה של אורנה רכזת התרבות, נחשפנו למופעים מקסימים של אמנים מקומיים: מוניקה מנקר - זמרת יוצרת ישראלית ילידת ארגנטינה, שרה שירים הממזגים בין פולקלור מוזיקה לטינית - אמריקאית, מקצבים אוריינטליים, פופ ומוזיקת עולם. לאחריו התוודענו למפגש אמן עם אלעד שפוני - שחקן ויוצר של המופע "הישראלי הנודד" יומן מסע ומוסיקה. ועוד לא הספקנו להתאושש מכל השפע התרבותי וכבר הוצג לפנינו המופע "מזמין יופי" שירים מקוריים של דני וולך (שירה ופסנתר) ושירים ממיטב המוזיקה הדרום אמריקאית יחד  אתו יונתן וולך (שירה וכלי הקשה) ואיצ'ה פריליולטנסקי (גיטרה).

בקיבוץ בארי המפגש התקיים באירוחו של רכז התרבות אריק קראוניק, אריק שיתף את רכזי התרבות בעשיה התרבותית הבלתי מתפשרת שהוא מוביל וההשתדלות לתת מענה לשכבות הגיל המגוונות, בחגים ובין החגים. אריק שהיה רכז חינוך בעבר, סיפר על היחסים המיוחדים שיש לו עם בני הנוער, על הסיוע שהוא זוכה לקבל מהם לפני חגים וההדדיות ביחסים אלו. התחושה הייתה של 'תרבות ללא הפסקה'. יניב הגי, מזכיר קיבוץ בארי שהגיע בשמחה למפגש - מכיוון ש'מחשיב' תרבות ומבין מה תפקידה של התרבות בקהילה, הוסיף וציין עד כמה חשוב לו כמנהל הקהילה וכנציג הנהגת הקיבוץ להשקיע משאבים בענף ה"כביכול" לא יצרני בקיבוץ. זכינו לסיור עם רמי חרובי - מתכנן תיירות וסביבה, מוביל תכנית השימור של מתחם בארי - בקרנו באתרי שימור בקיבוץ: חדר אוכל הישן שהפך לגלריה, מחסן נשק וסליק שהפכו לאתר הנצחה  - לזכר הנופלים וצריף 'הנוסטלגיה' - שאיפת אוויר קטנה של פעם, של צניעות, וגעגועים לפשטות.

בכל המפגשים נושא חגי תשרי הממשמשים וקרבים העסיק את כל רכזי התרבות (למרות שכבר כמעט אצל כולם 'תפורים' ומוכנים) - חשנו בצימאון של המשתתפים לשמוע עוד טיפ קטן או רעיון מקולגות שיכול להפוך את החג למושלם.

רעיון נוסף שאינו קשור בחגים אשר עלה בכל שלושת המפגשים וגרם להתעניינות גורפת אצל רכזי התרבות, היה רעיון יצירתי לפעילות תרבותית על טהרת כוחות מקומיים שעל פי מה ששמענו עד כה מצליח לסחוף קהילה שלמה. על כך סיפרה נאוה גל - רכזת התרבות של יד מרדכי בהרחבה: "נשים תושבות קיבוץ יד מרדכי התאגדו יחד ויצרו תערוכה ייחודית: 'זכות הבחירה' אותה אצרה, שיבולת גילת - חברת יד מרדכי שקבלה את ההשראה מתערוכה דומה שהתקיימה בקיבוץ חצור מחוז ילדותה. בתערוכה מוצגות 50 תמונות של נשות המקום שהפכו בעזרת איפור, לבוש ואבזור מוקפד לדמות ציבורית, נשית שהותירה חותם בחייהן. התערוכה נפתחה בחודש מרץ לקראת יום האישה הבינלאומי וקצרה הצלחה. בהשראת תערוכה זו קיבוץ שובל ונירים עסוקים בימים אלו בהפקת תערוכות זהות.

בסיום היום האזינו הנוכחים להרצאה של מודי רובינשטיין, יליד קיבוץ המעפיל, אשר לפני מספר שנים התגלתה אצלו מחלת סרטן קטלנית. מודי התאשפז במצב קשה אך הצליח להתגבר על המחלה בעזרת אימוני כושר גופני וזאת להפתעת רופאיו. בעקבות האירוע האישי שעבר החליט לעודד כמה שיותר אנשים בישראל לעסוק בספורט ולשמור על אורח חיים בריא.

מטה התרבות סיכם המפגשים כי על פי התגובות שקבלו מרכזי התרבות המפגשים היו חיוניים, מועילים, מדרבנים לעשיה ומציידים בכוחות להמשך ובעיקר בעיקר... נותנים את התחושה לרכזי התרבות שהם לא לבד!   

תגובות

הרצאה מרתקת - "להתחיל מאפס"
חגית טיילור
שלום רב,
שמי חגית טיילור מקיבוץ מגל לשעבר. כיום אני עוסקת בשיווק ובתוכן ובהרצאות.
אני מלווה בשנים האחרונות את רוני, לוחם שייטת 13 שעבר תאונת דרכים קשה ונפצע אנושות. איבד את כל יכולותיו ואת זכרונו. ומשם מתחיל מסע שיקום יוצא דופן. ועד היום מתמודד רוני עם חיים ללא זיכרון.
להרצאה קוראים "להתחיל מאפס" - סיפורו של לוחם. על השלכות, בחירות וכוח רצון. הרצאת השראה יוצאת דופן היכולה להגיע כפעילות על בטיחות בדרכים או סיפור חיים מרתק.
אשמח להגיע לכל רכזי התרבות של הקיבוצים ולחשוף בפניהם את האופציה להביא לישובם את ההרצאה כי היא באמת משנה חיים.
תודה רבה על כל עזרה,
בברכה,
חגית 0546530303

הוספת תגובה חדשה