דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

מועצת התנועה הקיבוצית אישרה את תקציב התנועה ותכנית העבודה לשנת 2024

מועצת התנועה אישרה בישיבתה ביום חמישי כמעט פה אחד את הצעת תקציב התנועה לשנת 2024 ואת תכניות העבודה התנועתיות. התכניות שמות דגש מרכזי ומיקוד על טיפול בהשפעות והשלכות אסון 7 באוקטובר והמלחמה שבאה בעקבותיה על קיבוצי העוטף וגבול הצפון. תקציב התנועה בשנת 2024 מסתכם ב- 28 מיליון ₪. תקציב קרן חבצלת החדשה עומד על 14 מיליון ₪ ואושר גם הוא
שקף הפתיחה בתכנית העבודה 2024

הישיבה נערכה גם הפעם באופן היברידי - פיזית בבית התנועה ובזום. עוד בטרם החלה הישיבה, הובהר לצירים, בתשובה להערותיהם של כמה מהם, כי בבניית התקציב ותכנית העבודה נלקח בחשבון כי בעוד פחות מחודש יהיה לתנועה מזכ"ל או מזכ"לית חדשים וכי ברור שייתכן מאוד שיבוצעו בהם שינויים והתאמות והם יובאו מחדש לאישור המועצה.

המועצה נפתחה בסקירת מזכ"ל התנועה ניר מאיר "ממועצה למועצה". מאיר הזכיר שבימים רגילים היינו אמורים לצאת לפארקים ולחגוג את ט"ו בשבט, אבל כמובן שהמצב לא מאפשר, וברגע זה יש 56 קיבוצים שמפונים מביתם. יחד עם זאת אמר כי כשהימים יאפשרו זאת, נחזור לנטוע בלי ספק.

מזכ"ל התנועה מסר כי היקף האבדות מאז השבעה באוקטובר הוא 334 ילדים, חברות, חברים, ותיקים, ותיקות, חיילות וחיילים וכי הוא מקווה שבכך זה יסתיים. מעבר לזה הוסיף כי יש לנו 44 חטופים משבעה קיבוצים, וכי הוא אמר השבוע בישיבה של מנהלת תקומה שבלי החזרת החטופים אין מה לדבר בכלל על שיקום הקיבוצים וציין כי התנועה הקיבוצית שותפה לפעילות של מטה החטופים ולקריאה להחזיר את כולם הביתה.

מנכ"לית התנועה נטע קדם סקרה את פעילות מוקד החירום שהפעילה התנועה מאז שבעה באוקטובר, ואמרה: "במהלך הבוקר של אותה שבת ארורה הבנו כי מוטלת עלינו משימה כמוה לא ידענו בעבר. הבנו כי על מנת להיות מסוגלים להעניק סיוע מהיר ומדוייק לקהילות וחבריהן על מטה התנועה  להפוך למערך חירום. לצורך כך, כבר באותה השבת, פתחנו  את מוקד החירום אליו החלו לזרום פניות לקבלת ולמתן סיוע - החל מפניות הנוגעות לצורך במקומות פינוי, ועד לפניות הנוגעות לאספקת ציוד בסיסי למפונים עצמם. ככל שחלפו הימים עלה מספר הפניות וכן התרבו הצרכים ובהתאם נדרשנו להגדיל את מערך החירום. לצד אגפי התנועה שהפכו למכלולים נוצרו מכלולים נוספים, שמטרתם הייתה לענות על צרכים חדשים שהמציאות לא הפסיקה לייצר. דוגמאות לאלו הם: מכלול האבלות, מכלול ציוד ומכלול תרומות וכספים. תכניות, פרויקטים ומודלים של עבודה התגבשו כדי לתת מענה לצרכים של הקהילות וחבריהן בטווח המידי וכחלק מהן ניהול קהילה מבוזרת ומתנדבים לחקלאות".

נטע המשיכה לספר על הצורך לשנות את אופי הפעילות לאחר תקופת הזמן המיידית: "כחודשיים לאחר תחילת המלחמה, מתוך קשב אל השטח ואל עצמנו, נדרשנו לשנות שוב את אופן העבודה שלנו ולעבור מניהול חירום לניהול שגרת חירום. המשמעות הייתה חזרה לפעילות באמצעות האורגניים הטבעיים של מטה התנועה תוך דיוק המשימות החדשות שילוו אותנו גם בטווח הארוך. בהתאם צמצמנו את כמות המכלולים, עיבינו את כוח האדם, הגדרנו מחדש משימות ותחומי אחריות של אגפים ופעילים ודייקנו תכניות עבודה. המשימות החדשות כוללות את המשך המאבק הלא מתפשר להשבת החטופים הביתה, המשך ביסוס ומינוף קרן התרומות שלנו כמקור למתן סיוע בשיקום הקיבוצים ובניית תשתית ארגונית שתתמוך במשימת ההתיישבות המורכבת שלפנינו.

לסיום סקירתה אמרה כי "החל מה-7.10 אנו מקפידים לפעול כשביד אחת אנו אוחזים במשימות של ה"כאן ועכשיו" ובשנייה אנו אוחזים חזק בתמונת העתיד הרצויה כמצפן לדרך".

יו"ר התאחדות הארגונים הכלכליים האזוריים יענקל'ה בכר הציג את תוצאות הסקר שערך לפני חודשיים כדי לבדוק את דעת הציבור בקשר לקיבוצים. הסקר הראה כי מאז השבעה באוקטובר ההערכה והיחס לקיבוצים עלו באופן משמעותי כמו גם לצורך להגן על ביטחון המזון והתוצרת החקלאית המקומית. לפי הסקר הציבור סבור שהתרומה הגדולה ביותר של הקיבוצים היא בכלכלה, בתעשייה ובחקלאות ובמקום השני בביטחון. יותר משני שליש מהמשיבים חושבים שהקיבוצים תורמים לביטחון המדינה ושומרים על הקרקעות שלה. 86% מהנשאלים סבורים שתוצרת חקלאית ישראלית הכרחית לביטחון המזון במדינה.

לפני הצגת תכנית העבודה לשנת 2024 אמרה מנכ"לית התנועה כי תכנית העבודה התנועתית מושפעת משמעותית מאסון 7 באוקטובר, המלחמה ופינוי עשרות קיבוצי הנגב המערבי וגבול הצפון לאזורים פחות מאוימים אשר מחייבים טיפול מרכזי ותשומת לב רבה של כל גורמי התנועה עם הקיבוצים ומול גורמי המדינה. קדם ציינה כי מטרת העל היא מיצוב וחיזוק צורת החיים הקיבוצית כבת קיימא לאורך זמן בדגש על אתגרי 2024 שנוספו בשל המלחמה על מנת להשיג מטרה זו עובדים פעילי ופעילות התנועה הקיבוצית בארבעה מישורים: ייצוג התנועה הקיבוצית מול מקבלי החלטות וגורמי שלטון, ייצוג ייחודי של הקיבוצים אל מול גורמי השיקום השונים, פעילות בתוך הקיבוצים ובמרחב הבין קיבוצי, מעורבות ותרומה לחברה הישראלית. כל ראשי וראשות האגפים בתנועה הציגו את תכניות העבודה האגפיות והמחלקתיות.

תקציב התנועה

תקציב התנועה (נטו) בשנת העבודה 2024 עומד על כ- 28 מיליון ₪, תקציב הפעילות ברוטו של כלל גורמי התנועה עתיד להסתכם בכ-42 מיליון ₪ (בפעילויות רבות יש הכנסות מתקציבי מדינה, תשלומים ישירים של משתתפים והכנסות נוספות). כך מסר גזבר התנועה גלעד בכרך בסקירתו בפני נציגי הקיבוצים במועצת התנועה. הוא הסביר כי תקציב 2024 תוכנן להיות תקציב סולידי ללא שינויים משמעותיים, על רקע העובדה כי כבר בחודש הבא ייבחר מזכ"ל.ית חדש.ה לארגון. לדבריו אסון ה-7 באוקטובר והשפעותיו הגדולות על המדינה בשורה ארוכה של תחומים בכלל ובתוכם על קיבוצינו בפרט, יצרה מציאות חדשה ומאתגרת באופן מיוחד, מה שכמובן משפיע על המציאות של הקיבוצים ושל מטה התנועה. בכרך ציין כי לאור המצב, גביית מיסי התנועה במהלך שנת 2024 מתוכננת לפי שיעור גבייה של כ – 80% בלבד, לעומת כ – 90% בשנה רגילה, ולכן לבד מהמקור של מיסי תנועה, תידרש התנועה במקור תקציבי נוסף מתוך נכסי התנועה.

מעבר לפעילות המחלקות והאגפים הקיימים יוקם אגף חדש – אגף ההתיישבות, בתקצוב של 1.5 מיליון ₪, שמטרתו העיקרית היא שיקום ההתיישבות הקיבוצית בגבולות – הנגב המערבי והצפון, כאשר מקורות האגף יתבססו בשנת העבודה הנוכחית בעיקר על "קרן התרומות" ומתקצוב מיוחד של הנכסים המשותפים.

גזבר התנועה דיווח עוד כי חלק העיקרי בתקציב הפעילות השוטפת הם תקציבי מחלקות המטה ואגפי התנועה, וביניהם כ-1.1 מיליון ₪ אגף הכלכלה, כ-2.5 מיליון ₪ לאגף חברה וקהילה, כ-2.8 מיליון ₪ תקציב אגף חינוך, כ-2.3 מיליון ₪ אגף צעירים ומעורבות בחברה.

לחצו כאן לצפייה במצגת תכניות העבודה ותקציב התנועה

אושר תקציב קרן חבצלת החדשה

מועצת התנועה אישרה את תקציב 2024 של קרן התנועה הקיבוצית – חבצלת החדשה, שיסתכם ב-14 מיליון ש"ח. בתחילת דבריו הודה יו"ר חבצלת החדשה עמוס רבין לניר מאיר על כך שהיה היוזם והדוחף להקמת חבצלת החדשה, מה שהוכח כמהלך נכון. מנכ"ל חבצלת החדשה עוזי שמש הציג את התקציב ותכנית העבודה.

הקרן מסייעת לעשרות פעילויות בתחומי תרבות וחינוך ומעורבות ברחבי החברה הישראלית בכלל והחברה הקיבוצית בפרט. בין היתר תומכת הקרן בתנועות הנוער 'הכחולות' בארץ ובתנועות הנוער שבזיקה לתנועה הקיבוצית הפועלות בקהילות היהודיות בעולם, תמיכה במכינות קד"צ בקיבוצים, במוזיאונים למורשת, מכוני מחקר תנועתיים וקיבוציים, בפעילויות תרבות ורוח, מיזמי חינוך, תרבות ויהדות מתקדמת, טיפוח מנהיגות צעירה, מלגות לסטודנטים ולעידוד יצירה ועוד.    

ארבעת השימושים המרכזים של תקציב הקרן הם 12.15מיליון ₪ לתמיכה בגופים שתוקצבו בשנת 2023 ובהיקפים דומים, מתוך כוונה לסייע בשימור יציבות פעילותם בתקופה של חוסר ודאות כלכלית בשל המלחמה ותקציב המדינה בעתיה. 450 אלף ש"ח נוספים לפעילות חירום של גופים מתוקצבים הקשורה בהשלכות המלחמה וכן בפעולות המאבק למען הדמוקרטיה שקדמו לה. כ- 350 אלף ש"ח לתמיכה בפעילויות/גופים חדשים בדגש לקשר עם השפעות המלחמה והחוסן החברתי. כמיליון ש"ח להחלטה מאוחרת יותר בסוף רבעון 1/24 ובהתחשב בהשלכות המלחמה ובהתפתחויות הצפויות בסיומה.  

לחצו כאן לצפייה במצגת תכנית העבודה ותקציב חבצלת החדשה לשנת 2024

בסוף הישיבה הציג רו"ח אלי בירנבוים את הדו"חות הכספיים של התנועה הקיבוצית - אגודה שיתופית מרכזית בע"מ לשנת 2022.

כמו בכל ישיבות המועצה בזום שהתקיימו עד כה, צירי המועצה הצביעו בהצבעה חשאית שהתקיימה באמצעות חברת 'איניגו תוכנה' מעין השופט. לצפייה בתוצאות ההצבעה: לחצו כאן.

הוספת תגובה חדשה