דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

"מבחינתי להיות שליח היה המשך טבעי לעשייה למען החברה שעליה גדלתי בקיבוץ"

בימים האחרונים שלו בשליחות, יהל לינטרנרי (38), שליח הסוכנות היהודית מטעם השומר הצעיר במילאנו, מסכם תקופה מרגשת, מעשירה, חינוכית וחווייתית מלאת אתגרים והישגים
יהל לינטרנרי
יהל לינטרנרי עם חניכי קן מילאנו

יהל נולד, גדל והתחנך בקיבוץ רמות מנשה וכיום גם חבר קיבוץ. יהל הוא מילדי "הדור האחרון" של החינוך המשותף כאשר עבר בכל התחנות המוכרות, מהלינה המשותפת, המוסד החינוכי ב'הרי אפרים' ותנועת הנוער של השומר הצעיר.

איך זה מרגיש כבוגר התנועה הקיבוצית לצאת לשליחות במדינה רחוקה?

​"השליחות עבורי, מלבד החיים בחו"ל, הייתה גם הפעם הראשונה שגרתי בעיר גדולה ומרכזית. כמי שגאה מאוד בהיסטוריה של התנועה הקיבוצית ושל השומר הצעיר הרגשתי שהרקע שלי נותן לי מטען תרבותי, קהילתי וציוני שהוא ייחודי ולא קיים אצל כל מי שבא מישראל. חוויתי גם סקרנות גדולה מצד חניכים והורים לשמוע עוד על הקיבוץ, ההיסטוריה והשינויים של השנים האחרונות.
​במהלך השליחות היו הרבה רגעים מאתגרים, שבהם הדבר היחידי שאפשר לי להמשיך הלאה היה החניכים עצמם מקהילת השומר הצעיר במילאנו. התחושה שאני חלק ממקום שאנשים גאים להשתייך אליו, שהלב בו פתוח לקבל ולהקשיב. מקום שיש לו אידאולוגיה חזקה ומורשת.
באתי לכאן כדי למצוא אתגר מקצועי, אבל מצאתי גם אנשים שנכנסו לי עמוק ללב. אפילו התחתנתי במהלך השליחות ובתי עמליה נולדה באיטליה בשנה השנייה שלנו בשליחות. גיליתי את המשפחה האיטלקית שלי באנקונה ולמדתי לדבר בשפת אמו של אבי, זה שעלה לישראל לפני שישים שנה אחרי שהיה חניך בשומר הצעיר מילאנו".

 

אתה רואה קווי דמיון בין השליחות לחיים בתנועה הקיבוצית?

​"גם מבלי להיכנס לניתוחים מעמיקים של התקופה שלנו, אני חושב שהמודל הקהילתי נותן פתרונות לכמה מהמצוקות הגדולות של בני האדם היום. מהבחינה הזו ברור שמי שמגיע מקהילה רב דורית, חיה ויוצרת מביא איתו היכרות ​אחרת עם עולם התוכן הזה. הקיבוצים היו והם עדיין מובילים עולמיים בתחום של ניהול קהילות ויש לנו ידע, ניסיון וחוויות אישיות ייחודיות שהרגשתי שהיו בוודאי רלוונטיות גם במילאנו. מבחינת תנועת הנוער והחינוך הבלתי פורמלי בכלל בוודאי שיש דמיון. בתנועה כמו השומר הצעיר, ובוודאי גם באחרות, יש עדיין התייחסות לקיבוצים כמקומות שבהם הוגשמו הערכים בצורה מעוררת השראה".

יהל לינטרנרי

 

מה ההישג שאתה הכי גאה בו במהלך השליחות?

"מעבר לזה שהקמתי בית במהלך השליחות, אני מרגיש שהצלחתי ליצור שיתופי פעולה רבים עם ארגונים יהודיים ובראש ובראשונה עם תנועת בני עקיבא. אני חושב שהמפגש ושיתוף הפעולה אפשר לחבר'ה שלנו להיחשף לעמדות אחרות וחשובות ועם זאת להעצים את ההשפעה של השומר הצעיר על הקהילה היהודית.
אחד ההישגים שאני הכי גאה בהם זה המקום החדש, "הקן" החדש, היפה והמואר שזכינו לחנוך במילאנו. אני עוד זוכר את החששות שעם המעבר נאבד חניכים שלא ירצו להגיע עד למקום החדש. בסופו של דבר, היו אלו שנים שבהן לא רק שהמשכנו להיות הקן הגדול במחנות באיטליה שבכל שנה גדל ומתחזק, אלא גם קיבלנו את ההכרה מהתנועה האירופאית שבחרה בנו לארח לפני שנתיים את סמינר הגרעין, המזכירים והשליחים והביעה בנו אמון.
לצד זאת, הדבר שאני הכי שמח וגאה בו זה בשנים האלו יותר מהכל, הקן המשיך להיות מקום של חינוך אמיתי, של התמודדות בינאישית. מקום שבוגרים וחניכים מגיעים אליו בשביל להיות הם עצמם, לאתגר את עצמם ולנסות להגשים חלומות".

 

מה לקחת איתך מהשליחות שיסייע לתנועה? לקיבוץ?

​"לקחתי את ההיכרות עם העולם היהודי בתפוצות שהוא מורכב ומתמודד עם אתגרים גדולים, אבל גם מציע עושר תרבותי​ ונקודת מבט חשובה ואחרת על מה שקורה בארץ. בעיני, יש פה צורך הדדי בקשר הזה בינינו הישראלים, לבין האחים האידיאולוגיים שלנו בתפוצות. אני אקח איתי גם את הרגעים שבהם ראיתי את החניכים שלי גדלים והופכים להיות הם עצמם. לפעמים היה נדמה לי שכל העשייה במילאנו היא כמעט כמו נס, אבל היא לא. כל המטרות שהצבתי לעצמי במהלך השליחות ושהצלחתי להגשים היו תוצאות של עבודה חינוכית קשה וכוונה גדולה של כל החניכים והמדריכים".

 

עכשיו במבט לאחור, היית ממליץ לאנשים ולקיבוצניקים ספציפית, לצאת לשליחות?

​"אני חושב שלצאת לשליחות זה המשך ישיר לעשייה חינוכית וערכית עליהם התחנכנו. התנועה העולמית של השומר הצעיר היא תנועה מפוארת עם עשייה חינוכית אדירה, עמוקה וערכית שאנחנו בארץ לרוב לא מכירים, וכך גם כל תנועות הנוער העולמיות האחרות. יש שם נוער איכותי וחדור אידאולוגיה שרוצה להיות בקשר עם ישראל וסקרן לדעת איך מתנהלת התנועה בארץ ובקיבוצים. הם זקוקים למישהו שיבוא מתוך החברה הישראלית בשביל להראות את המורכבות שבדרך כלל לא באה לידי ביטוי ברשתות החברתיות ובתקשורת. מה גם שהתנועה שלנו היא במובנים רבים "השער האחרון" לפני שילד או משפחה יתנתקו מהעולם היהודי- בגלל הפתיחות שלנו והנכונות לקלוט משפחות מעורבות. מלבד ההיבט של העבודה, החיים בחו"ל הם חוויה מעצבת שעבורי הייתה מאוד חיובית- הן ברמה האישית והן הזוגית-משפחתית. כשהגעתי לאיטליה חשבתי שיתווספו כמה שורות לקורות החיים שלי, היום אני מבין שבשלוש השנים האלו נכתב פרק חשוב ומשמעותי בסיפור חיי. חזרתי לישראל ולקיבוץ שלם יותר כאדם וכמחנך ועל זה אודה תמיד".

 

מתעניינים בשליחות הארוכה? לפרטים נוספים לחצו כאן
"היחידה": השליחות הארוכה של הסוכנות היהודית- ציינו שבאתם דרך אגף הצעירים של התנועה הקיבוצית

 

 

הוספת תגובה חדשה