דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

קולטים אתכם בגליל העליון

בגליל העליון הבינו שקליטה לקיבוצים זה מקצוע ופתחו קורס מקצועי ראשון מסוגו לרכזי צמיחה וקליטה. עם סיום המחזור הראשון הגיע זמן סיכומים

קולטים בגליל העליון
קולטים בגליל העליון

חושבים שאתם מכירים את הקיבוץ שבו אתם חיים? אז בואו נעשה מבחן זריז. מוכנים? קבלו: מי רכז הצמיחה הדמוגרפית בקיבוץ שלכם?

10% מכם שולפים עכשיו את השם מהמותן, אבל סביר להניח שמשהו כמו 70% מגרדים בראש ומנסים, לשווא, להיזכר במי מדובר. לאן נעלמו 20 האחוזים הנותרים? התשובה פשוטה: להם פשוט אין מושג שיש דבר כזה 'רכז צמיחה דמוגרפית'...

זה בסדר, אין צורך להרגיש לא נעים, אבל בהחלט כדאי להתעורר. בתקופה בה החברה הקיבוצית משנה את פניה ומחשבת מסלול מחדש, כבר אין לנו את הפריבילגיה להגיד ש'יהיה בסדר' ולמנות לתפקיד רכז הצמיחה את מי שפנוי בסידור עבודה, ללא הגדרות ברורות או הכשרה בסיסית. במועצה אזורית הגליל העליון הבינו שהטעויות שנעשה היום יהדהדו בקהילות שלנו לשנים רבות והחליטו לשנות את התמונה. בשיתוף פעולה עם התנועה הקיבוצית,  ארגנה היחידה לצמיחה וקליטה של אגף ישובים במועצה את הקורס המקצועי הראשון למנהלי צמיחה דמוגרפית בקיבוצים.

 

הקליטה היא אינטרס אסטרטגי מהמדרגה הראשונה, ובאינטרסים כדאי להשקיע

ירון לינדמן, רכז הצמיחה הדמוגרפית בתנועה הקיבוצית, שהיה מיוזמי הקורס מסביר את הרציונל: "אם נמשיך לעשות 'עוד מאותו הדבר', נגיע לאותם המקומות. אם רוצים לדייק את הקליטה ולשפר אותה, העוסקים בתחום חייבים להכיר את מכלול ההיבטים לעומק ולהתמקצע. הקיבוצים צריכים להבין שהקליטה היא אינטרס אסטרטגי מהמדרגה הראשונה, ובאינטרסים כדאי להשקיע". כנראה שבגליל העליון הפנימו. עובדה - 15 בעלי תפקידים מ-14 קיבוצים זיהו את הפוטנציאל והרימו את הכפפה.

בחודש שעבר התקיים המפגש האחרון בקורס והמשתתפים, המנחים והמארגנים התפנו לסיכומים. "הקורס ביטא תפיסה רחבה של התמקדות בקליטה משמעותית ומדויקת על חשבון צמיחה מואצת", אומרת אירית ברק, מנהלת אגף ישובים במועצה, ומתכוונת לשינוי התודעתי שאינו מסתפק בראיית הצמיחה בקיבוצים כיעד הנמדד בגידול תושבים. לדברי ברק נדרשים תכנון והיערכות ברמת היישוב והמועצה, וחשוב להציע לנקלטים חבילה הכוללת ערכים, אורח חיים וגם לקיחת אחריות ומעורבות. "ב-17 השנים שעברו מאז פתיחת ההרחבות הראשונות באזור נצברו תובנות וידע רב, והגיע הזמן לאסוף הכל למשנה סדורה. המחויבות שלנו כקהילה קולטת, היא לסייע לנקלטים בפיתוח תחושת שייכות, לצקת משמעות ולהעניק תקווה. רכזי הקליטה הם סוכנים מרכזיים של המסרים האלה, וחשוב מאוד להכשיר אותם למשימה ולספק להם כלים". המשמעות היא מיצוב תפקידו של רכז/מוביל צמיחה וקליטה בקיבוץ כתפקיד אסטרטגי ומקצועי לכל דבר.   

בחודש שעבר התקיים המפגש האחרון בקורס והמשתתפים, המנחים והמארגנים התפנו לסיכומים. "הקורס ביטא תפיסה רחבה של התמקדות בקליטה משמעותית ומדויקת על חשבון צמיחה מואצת", אומרת אירית ברק, מנהלת אגף ישובים, ומתכוונת לשינוי התודעתי שאינו מסתפק בראיית הצמיחה בקיבוצים כיעד הנמדד בגידול תושבים, אלה כמשימה המחייבת תכנון והערכות ברמת היישוב והמועצה מחד, ומציג לנקלט חבילה הכוללת ערכים, אורח חיים וגם לקיחת אחריות ומעורבות, מאידך. "ב-17 השנים שעברו מאז פתיחת ההרחבות הראשונות באזור נצברו תובנות וידע רב, והגיע הזמן לאסוף אותו למשנה סדורה. המחויבות שלנו כקהילה קולטת, היא לסייע לנקלטים בפיתוח תחושת שייכות, לצקת משמעות ולהעניק תקווה. רכזי הקליטה הם סוכנים משמעותיים ביותר של המסרים האלה, וחשוב מאוד להכשיר אותם למשימה ולספק להם כלים". המשמעות היא הפיכת הקליטה בקיבוצים למקצוע לכל דבר.

 

 

מורידים את התיאוריות לשטח

"הקליטה נוגעת בתחומים רבים מאוד של החיים בקהילה", אומרת נורית אשל, מנהלת היחידה לצמיחה וקליטה במועצה; "כדאי לשאול שאלות רבות ככל הניתן לפני שיוצאים לדרך כדי לחסוך טעויות וחרטות עתידיות. אנחנו מקווים שרכזי הקליטה והצמיחה שלנו יודעים לשאול היום טוב יותר." רכזי הקליטה, כך מסתבר, למדו הרבה יותר מלשאול שאלות. אחת ההברקות של הקורס היתה עבודה סדנאית בקבוצות, בהנחיית אנשי מקצוע מנוסים בתחום הקליטה ובינוי הקהילה. הרעיון היה להוריד את התאוריות לקרקע ולהפגיש אותן עם מקרי אמת שחוו המשתתפים בקיבוציהם. אם להסתמך על המשתתפים, זה הצליח בגדול: "שיטת העבודה הייחודית  הזאת נתנה למשתתפים ערך מוסף משמעותי",  אומר אייל בראליה, אחד ממנחי הקבוצות, שכבר ראה דבר או שניים בשנותיו הרבות בתחום; "אם בקורס סטנדרטי מסתפקים בהרצאות פרונטליות ובדיונים תיאורטיים, פה היה חיבור למציאות היומיומית של המשתתפים. זה העצים את הרלוונטיות, יצר נטוורקינג בין המשתתפים והעשיר אותם מאוד. בדיעבד אני חייב להודות שגם אותי." אתי דאי, רכזת קליטה בנאות מרדכי ונקלטת בעצמה מאשרת: "התכנים היו רלוונטיים מאוד, והעיבוד שלהם עם מנחים מקצועיים עשה סדר ואיפשר למידת עמיתים עם בעלי תפקידים מקבילים בקיבוצים אחרים. נחשפתי למגוון גישות וקיבלתי כלים מעשיים להתמודדות עם האתגרים. אני מבינה היום את חשיבות הקהילה הקולטת, וברור לי יותר מתמיד שאיכות הקהילות שלנו תלויה רק בנו". בין רכזי הקליטה והצמיחה שהשתתפו בקורס בלט בנוכחותו גם מנהל קהילה אחד. יוחאי וולפין מכפר הנשיא הבין שחשיבותו הגדולה של נושא הקליטה דורשת שיתוף פעולה הדוק בין בעלי התפקידים בקיבוץ: "בסבך המשימות והמשברים שמנהל קהילה צריך לטפל בהם, נוח מאוד לחשוב שנושא הקליטה 'מכוסה' ע"י רכז הקליטה, אבל אני חושב שזאת טעות. אני ממליץ בחום לכל מנהל/ת קהילה לא להסתפק בשליחת רכז הצמיחה לקורס אלא להצטרף אליו. אני בטוח שהעובדה שהצטרפתי לרכזת הקליטה שלנו תשפר את העבודה המשותפת שלנו ותייעל אותה".

 

מצפון תפתח הטובה

במועצה אזורית הגליל העליון יודעים שקליטה היא ריצה למרחקים ארוכים, ולא מתכוונים לעצור בקורס. המועצה מפעילה מערך תמיכה רחב לצד פורום רכזי קליטה, מגוון הכשרות לצוותים וליווי פרטני במידת הצורך. אירית ברק מסכמת: "כאזור עם מסורת התיישבותית ארוכת שנים, שתמיד היה חלוץ בתחומי הצמיחה והקליטה, הגליל העליון גאה להוביל את נושא ההכשרה המקצועית של בעלי תפקידים. קיבוצים רבים בכל הארץ מתמודדים עם דילמות דומות ואני מקווה ומאמינה שהמודל שבנינו יחד עם התנועה הקיבוצית והחטיבה להתיישבות, יסייע גם לאחרים".

הוספת תגובה חדשה