דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

מטה התנועה מסייר בקיבוצים: והפעם - בקיבוץ ברור חיל

מטה התנועה הקיבוצית בראשות ניר מאיר ביקר במסגרת סיורי מטה התנועה הנערכים מדי שבוע בקיבוץ ברור חיל.
הביקור התקיים בהתראה קצרה לבקשת מטה התנועה.
את הביקור תיאם יענקלה שצ'רנסקי –מנהל מח' רכזים האזוריים והצטרפה לביקור אורית בראון-שרק נכנסה לתפקיד של רכזת האזור.
קיבוץ ברור חיל נוסד ב5 במאי בשנת 1948 והיה לישוב האחרון שנוסד לפני הקמת המדינה, ואחד משני הישובים היחידים שהוקמו בין הצעת החלוקה באו"ם להכרזת המדינה.
ברור חיל

הביקור בברור חיל  נפתח בסיור בשכונת ההרחבה של הקיבוץ ובאזור בנייה חדש של בתי חברים.

איתן רוזנבלט, מנהל האגודה הקהילתית הציג בסיור את הצמיחה הדמוגרפית המרשימה שקרתה בברור חיל בשנים האחרונות: "בקיבוץ קלטנו 60 משפחות להרחבה הקהילתית וישנו תכנון להמשך הבנייה בהרחבה, לצד קליטה של חברים חדשים לקיבוץ. הקליטה הזו הביאה לברור חיל הרבה משפחות צעירות שחידשו את פני הקיבוץ".


בדיון שנערך לאחר הסיור סקרו ממלאי התפקידים את הדרך הארוכה והמרשימה שעשה הקיבוץ בשנים האחרונות כדי להיחלץ ממצב כלכלי וקהילתי קשה והאתגרים העומדים בפניהם היום.
שחר לוי, יו"ר הקיבוץ ב-6 שנים האחרונות ומנהל העסקים של הקיבוץ לפני כן, תיאר את התהליך הארוך שעשה הקיבוץ להבראת מצבו הכלכלי תוך הסדרת החוב הכבד שהיה לבנקים ומחויבות לתשלום הפנסיה התקציבית לחברי הקיבוץ.
"לצד הסדרת החוב הצליח הקיבוץ לצמוח דמוגרפית ולשקם את עסקיו. האתגר שעומד בפנינו לארבע- חמש השנים הקרובות הוא להמשיך ולפרוע את יתרת החוב לבנקים ולעמוד במחויבות לתשלום הפנסיה. ברור חיל כיום מסוגל לעמוד בכך".

סיימון גוטרי, מנהל העסקים תיאר את עסקי הקיבוץ כיום: "החקלאות מתבססת על שותפויות עם קיבוצי האזור תוך ניצול של יתרון לגודל וניצול מיטבי של אמצעי היצור העיקריים מים וקרקע. תאגוד הפעילות החקלאית וההתבססות על השותפויות אזוריות הגדילו מאוד את העודף. לצד זאת, לברור חיל שטח תעשייה ממנו הקיבוץ מקבל דמי שכירות ובשנים האחרונות נעשה ניסיון לעודד פעילות של יזמיות חדשות. רוב העודף מעסקי הקיבוץ מופנה לטובת החזר חוב ואבטחת תשלום הפנסיה לחברים".

מרב קניגסוולד, מנהלת הקהילה שנכנסה לתפקידה לאחרונה, תיארה את אתגרי קהילת ברור חיל: הקיבוץ כיום ממשיך לקלוט חברים לחברות מלאה בקיבוץ. לצד מחויבות להמשך הגדלת ההרחבה הקהילתית. הגיבוש החברתי בברור חיל חזק מאד והאתגר העומד בפנינו הוא לעסוק כל הזמן באופן בו ממשיכים להיות קיבוץ. נדרשת לכך עבודה על "חזון" משותף לקיבוץ ולחבריו, ותיקים וחדשים כאחד. לצד זאת, יש כוונה להמשיך ולהשקיע, בסיוע המועצה האזורית "שער הנגב", בתכנון מחודש לקיבוץ תוך הדגשת שיפור המראה החזותי שלו".

איילת גלס ראש אגף חברה וקהילה של התנועה הקיבוצית ביקשה להציע את עזרת האגף וניסיונו בתהליכים שכאלו ואמרה: "התנועה היום יכולה להיות שותפה ולסייע לקיבוץ בדיון הקהילתי של "גיבוש הזהות" המשותפת של ברור חיל ונשמח לעשות כן אם תרצו בכך".

דגן לוין, ראש אגף כלכלה ציין את הרצון להמשיך ולסייע לקיבוץ בהצמחת יזמויות חדשות לטובת מקורות פרנסה נוספים לחברים ולהגדלת הכנסות הקיבוץ.

ניר מאיר, מזכ"ל התנועה הקיבוצית, סיכם הדיון: "מסע ההיחלצות של ברור חיל מהחוב כבד לבנקים והמחויבות הגדולה לפנסיית החברים מאוד מרשימים וראויים לציון. תהליך ההבראה של הקיבוץ נמשך לאורך השנים האחרונות אבל התוצאות מאוד מרשימות- צמיחה דמוגרפית והתחדשות הקהילה, ייצוב העסקים והשתתפות שלהם בהחזרי החוב. כדאי להתעקש בתכנון שקצב הגידול של הקיבוץ יהיה כפי שהקיבוץ רוצה. התנועה תשמח להמשיך ולסייע לקיבוץ ככל שיידרש.

את הביקור בברור חיל קינח מטה התנועה בביקור במפעל ההייטק AKOLogic, שפיתח פלטפורמה מתקדמת לניהול בסיס נתונים חקלאי. "הענן החקלאי הראשון בעולם" מאפשר לעקוב אחר תהליכי הגידול מהשדה (מטעים, גידולי שדה, חממות ועוד) ועד לסופרמרקט. הליווי והמעקב נעשים הן בפן הגידולי והן בפן הכלכלי, המאפשר למגדל לראות תמונה כוללת בו-זמנית של מידע בתחום הצומח, מחקר ופיתוח, מחירי שוק, תקינה בין-לאומית ועוד. לצרכן, מאפשרת התוכנה לעקוב אחר היסטוריית הגידול. החברה מספקת פתרונות וליווי על פי צרכי הלקוח בארץ ובעולם.

מטה התנועה התרשם מאוד מהיכולות הטכניות הגבוהות שפיתחה החברה לטובת החקלאות, ומהקשיים שעדיין עומדים בפניהם בפריצה לתודעה החקלאית. אין ספק שבביקור זה חזו בעתיד שכבר נמצא כאן ושיקדם את עתיד החקלאות צעדים טכנולוגיים גדולים וממתקדמים ביותר.

הוספת תגובה חדשה