דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

לקראת יום השואה הבינלאומי: שתי תערוכות חדשות במוזיאון בית לוחמי הגטאות

לקראת יום השואה הבינלאומי: שתי תערוכות חדשות במוזיאון בית לוחמי הגטאות
לקראת יום השואה הבינלאומי: שתי תערוכות חדשות במוזיאון בית לוחמי הגטאות

תערוכת הקבע הנרחבת "ורשה היהודית - סיפור על רוח האדם" שמוצגת ללא מועד סגירה

והתערוכה "לזכרם: הילדים היהודים והצוענים שגורשו מהולנד ונרצחו" שמוצגת לאורך שנת 2018

לקראת יום השואה הבינלאומי שחל ב-27.1.18, מוזיאון בית לוחמי הגטאות בגליל המערבי מציג שתי תערוכות חדשות: "ורשה היהודית - סיפור על רוח האדם" - תערוכת קבע נרחבת בהיקפה ובעומקה, ולצדה התערוכה "לזכרם: הילדים היהודים והצוענים שגורשו מהולנד ונרצחו" שהוצגה קודם לכן באמסטרדם.

"ורשה היהודית - סיפור על רוח האדם" הינה תערוכה ללא מועד נעילה המתפרסת על פני שלושה אגפים במוזיאון, וחושפת בפני המבקרים פרק לא מוכר בסיפור החיים של יהודי בירת פולין במהלך המלחמה ולפניה, כשבאותם הימים מדובר היה בעיר עם האוכלוסייה היהודית הגדולה באירופה. התערוכה עוסקת בחייה המורכבים של הקהילה באמצעות מגוון אמצעים - בין השאר בעדויות מקוריות שכעת נחשפות לראשונה, לצד מיצגים אינטראקטיביים וסרטים בגילומם של שחקנים בני זמננו. בין היתר מדובר ביומנים, מכתבים, צילומים, קטעי סרטים וחפצים שכעת מוצגים לקהל הרחב, רבים מהם מארכיון בית לוחמי הגטאות, ביניהם פריטים מאוסף יאנוש קורצ'אק, מאוסף תנועות הנוער הציוניות, עדויות מהארכיון המחתרתי "עונג שבת" ועוד.

התערוכה שמבקשת להתמודד עם הצורך לקרב את סיפור העבר אל הדור הצעיר, עושה זאת באמצעות הצגת עושר החיים היהודיים בשנים שלפני המלחמה, פרק זמן שסופר עליו באופן מועט עד כה, ולצד זאת המחשת מורכבות החיים בגטו. באמצעות מגוון עדויות של אנשים בגילים, במעמדות ובתפקידים שונים, מביאה התערוכה דמויות מפתח מאותה תקופה, המיוצגות על ידי שחקנים המציגים את העדויות והיומנים כלשונם.

לדברי ד"ר ענת ליבנה, מנהלת מוזיאון בית לוחמי הגטאות והאוצרת הראשית: "התערוכה מנסה להביא מקצת מההיקף והמגוון הרב של החיים היהודיים, להדגים מעט ממה שאבד, ואת החלל העצום שהותירה השואה בעולם היהודי ובתרבות האנושית כולה. אנטק צוקרמן, ממייסדי בית לוחמי הגטאות, אמר כי 'המרד בגטו וורשה, ראוי שיילמד בבי"ס לרוח האדם ולא באקדמיה צבאית'. מילותיו אלה שימשו לנו השראה לשם התערוכה – "ורשה היהודית - סיפור על רוח האדם" . שם זה מבטא את תמצית השקפתנו על האופן בו יש להביא את סיפור החיים היהודיים לפני ובמהלך השואה ולא רק את המרד. מבלי להבין אותם, את ההתמודדות, היצירה, השאיפות והתקוות, לא נוכל להבין את ממדי החורבן של תרבות שלמה שנמחקה".

לצדה מוצגת במוזיאון עד סוף שנת 2018 התערוכה "לזכרם: הילדים היהודים והצוענים שגורשו מהולנד ונרצחו", שהוצגה קודם לכן באמסטרדם. התערוכה אותה אצרה בישראל יערה גלאור, מנציחה את זכרם של הילדים ההולנדים שגורשו ונרצחו בין השנים 1945-1942. באותן השנים גורשו מהמדינה למעלה מ-19,000 ילדים מתחת לגיל 18 ב-102 טרנספורטים, כש-17,964 מהם נרצחו ורק מעט יותר מ-1,000 שרדו. תצלומים של 3,000 מהילדים שנרצחו השתמרו ומוצגים בתערוכה, כשבמבט ראשון נראה שמדובר בצילומי ילדות רגילים, אלא שהידיעה המצמררת שילדים אלה מקושרים לטרנספורט שייקח אותם אל מותם משנה את כל התמונה.

התערוכה שמבוססת על ספר באותו שם מאת חוס לאוטרס ואלינה פנווארד, הוצגה באמסטרדם בשנת 2012 בהפקת מחלקת התערוכות של ארכיוני העיר. לאחר מכן נאספו עוד כ-700 שמות ופרטים חדשים שלא היו ידועים עד כה על חלק מהילדים, וכעת מוצגים גם הם בתערוכה המחודשת שבמוזיאון הבית לוחמי הגטאות, כשהחיפוש אינו בא אל סיומו.

מוזיאון "בית לוחמי הגטאות" בקיבוץ בית לוחמי הגטאות בגליל המערבי פועל בימי ו' בשעות 9:00-13:00 (כולל סיורים מודרכים בשעות 9:30 ו-11:30), ובימי א'-ה' בשעות 16:00-9:00. כרטיס כניסה: 30-10 ש"ח.

למידע נוסף: ttalias@gfh.org.il,04-9958020 , www.gfh.org.il

  

יהדות ורשה וילדי הולנד - שתי תערוכות חדשות בבית לוחמי הגטאות

ורשה היהודית - תערוכת קבע חדשה במוזיאון בית לוחמי הגטאות

תערוכה לזכר ילדי הולנד - בית לוחמי הגטאות

 

 

הוספת תגובה חדשה