דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

למרות הכול: ממשיכים בשיפוץ בתי חיילים בודדים בקיבוצי העוטף

בשבועות האחרונים, חודש שיפוץ הבתים, בתקווה שעם חזרת חברי הקיבוץ יהיו בתים אלו מוכנים להמשך המשימה והתרומה הערכית החשובה. מימון השיפוץ בסך 4 מיליון ש"ח אושר בקק"ל לפני כשנתיים
בית הדירות בקיבוץ ארז שמיועד לגרעין צבר בתהליך השיפוץ שחודש לאחרונה
בית הדירות בקיבוץ ארז שמיועד לגרעין צבר בתהליך השיפוץ שחודש לאחרונה

חודש שיפוצם של בתים לחיילים בודדים בקיבוצי הנגב המערבי. התקציב הייעודי לכך – 4 מיליון ש"ח - אושר בשנת 2022 בדירקטוריון קרן קיימת לישראל, ביוזמת אגף צעירים ומעורבות בחברה של התנועה הקיבוצית ובדחיפת סגן יו"ר דירקטוריון קק"ל באותה העת, רני טריינין (בית ניר). קדמו לאישור התמיכה דיונים וסיורי שטח משותפים של נציגי התנועה ואנשי קק"ל בקיבוצים ובמועצות האזוריות. התמיכה שאושרה כללה שיפוץ יסודי של בתים לחיילים בודדים בקיבוצי הנגב המערבי סמוכי הגדר, וביניהם ניר יצחק, אורים, ארז וסעד, ואליהם הצטרפו קיבוצים נוספים – גברעם, יד מרדכי וגבים. בסיוע צמוד של המועצות האזוריות, הקיבוצים נערכו ליציאה לדרך, השקיעו מכיסם ובחלקם כבר החל השיפוץ, עד שהגיעו אסון ה-7.10 והפינוי שבא בעקבותיו, וקטעו באחת את התנופה בכל תחומי החיים בקיבוצי הנגב המערבי, שהיוו מקור גאווה לחיים של התחדשות, קליטה ושגשוג קהילתי וכלכלי.

רכזות ורכזי החיילים הבודדים בקיבוצי העוטף, המסורים לתפקידם, נרגשים מחידוש השיפוץ. כך, למשל, סוזנה (סוסי) לונסקי מנהלת הקהילה ואילן יוסף רכז החיילים מניר יצחק שאמרו "אנחנו גאים על הזכות שמאפשרת לנו להעניק ברוחב לב לעולים ולחיילים הבודדים ואגב כך לחברה הישראלית. זו עשיה שאנחנו שמחים וגאים לעשות ולאורך השנים עברו פה 245 חיילות וחיילים ביניהם כאלה ש"ממש הגנו על הבית במהלך המלחמה".

טליה המרשלק, חברת קיבוץ ארז, מרכזת בקיבוצה את אימוץ החיילים הבודדים במסגרת גרעין צבר. לדבריה "זאת זכות עצומה לי ולקהילת קיבוץ ארז. התמיכה בתוכנית והסיוע הכספי הנדיב של קק"ל תאפשר לשפר את רמת מגורי החיילים ותחושת הבית. מרגש לחזות בחידוש השיפוץ". ערן אבין, מנהל הקהילה באורים, בירך על חידוש השיפוץ "הנותן לקיבוץ תחושת הערכה והוקרה על עשייתו עבור החברה הישראלית". יהודית פליש, רכזת חיילים בודדים במסגרת גרעין צבר ציינה מהיכרותה כי "שיפוץ הבתים מחזק אצל החיילים את הקשר למקום, ואת תחושת הבית. אנחנו מודים לקק"ל מקרב לב על התמיכה והליווי החשוב".

יעל אייזנר ואיציק עוז, שמובילים את מחלקת חיילים בודדים בתנועה הקיבוצית, מסבירים כי אימוץ החיילים הבודדים בקיבוצים הוא מכלול של מענים - הקיבוץ מהווה בית חם, קהילה עוטפת ומסגרת של השתייכות לקהילה אכפתית. ההבנה שקיבוצי העוטף כחלק מהשיקום שלהם לא רק שלא נוטשים את החיילים הבודדים אלא מתעקשים להמשיך לטפח, לשפץ ולהשקיע במגורי החיילים, מבטאת את הערך המוסף הגדול שהתכנית מעניקה לא רק לחיילים, אלא גם לקיבוצים עצמם. עפרי רביב, ראש אגף צעירים ומעורבות בחברה הוסיף כי "שיפוץ הבתים הוא סמל למחויבות שלנו למשימה, לחברה הישראלית ולרצון להיטיב את זמנם ותנאיהם של החיילים".

לבסוף, השלושה מציינים כי חשוב להם להכיר תודה לכל השותפים: הקיבוצים - על המחויבות האדירה לחיילים, קרן קיימת לישראל - שדוחפת ועושה רבות למען קידום התכנית, רני טריינין - סגן יו"ר הדירקטוריון בעבר ומקדם התוכנית, וצוות המחלקה בסיוע יעקב בכר - סגן יו"ר הדירקטוריון כיום שדחף לאישורה וממשיך לפעול למען שיפוץ בתים לחיילים הבודדים גם בקיבוצי הנגב והגליל. לבוריס חנחיס, מנהל פיקוח קרקע בקק"ל - על המקצועיות והמסירות, ולשאול סואיד, מנהל השטח מתאם קק"ל - שהיה בעצמו חייל בודד ומכיר את החשיבות "מבפנים".

הוספת תגובה חדשה