דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

למה חובה להזיז את הגבינה הצהובה מחד"א ובתי הילדים?

ד"ר עמי בן יהודה, מנכ"ל עמותת "מהיום" - הפורום הישראלי לאורח חיים בריא, על הצורך להקפיד ולהסדיר את תזונת הילדים כבר מגיל צעיר
למה חובה להזיז הגבינה הצהובה מחד"א ובתי הילדים?
ד"ר עמי בן יהודה מנכ"ל עמותת מהיום – הפורום הישראלי לאורח חיים בריא

 

בשבוע שעבר אושרו בכנסת תקנות סימון מוצרי מזון, המכילים אחוז גבוה של סוכרים, שומנים, או מלחים. סימון המוצרים הינו חלק מהמלצות וועדת אסדרת המזון, שפעלה בראשות מנכ"ל משרד הבריאות, בכדי לגבש סט כלים לעצירת מגפת ההשמנה.

נוכחתי בהרבה יותר ישיבות של וועדת החברה, רווחה ובריאות, שדנה בסימון מוצרי המזון, בהשוואה לחברי הכנסת, שהצביעו בסופו של דבר על הסימון. נו ברור, אני אינטרסנט. אני מנכ"ל עמותה, שחרטה על דיגלה את המלחמה בהשמנה ובסוכרת.           אולי פשוט אכפת לי יותר מכך ש- 53% מהמבוגרים בישראל בעודף משקל. יותר גרוע, כל ילד שלישי בכיתה ז' בישראל בעודף משקל; והמצב מחמיר כל שנה. משרד הבריאות קבע כי 10,000 אנשים מתים כל שנה! מתזונה לא בריאה. לא מרעב, אלא בשל תזונה לא בריאה. 400 אנשים נהרגים כל שנה בתאונות דרכים, ואנו כמדינה הופכים עולמות בכדי למנוע את הקטל בכבישים, אבל לגבי 10,000 אנשים – בקושי נוקפים אצבע. בעצם, כן נוקפים אצבע. אצבע גבינה, כי נראה שחשוב יותר לקדם את הגבינה הצהובה, על חשבון בריאות ילדנו.

כבן משק לשעבר, מנווה אילן (הוריי עדיין אנשי ההתיישבות), שגדל והתחנך על ערכי התנועה הקיבוצית, הפתיע אותי המאבק שניטש בכנסת, למנוע סימון גבינה צהובה, שהיה לה, כך זכור לי, מקום של כבוד בארוחות הבוקר והערב בחדרי האוכל הקיבוציים.                  

אז הנה מספר עובדות לפני שהרביזיה (ההתנגדות) לתקנות סימון המזון תעלה לדיון ביום שני הקרוב:

הטענה כי בגבינה צהובה יש מרכיבי בריאות, שילדים לא צורכים במקום אחר היא חסרת שחר. נכון, ילדים לא יאכלו 6 כוסות ברוקולי עבור הסידן הזה. אבל שימו לב, בפרוסת גבינה צהובה 28% יש כמעט מחצית מהתצרוכת היומית המומלצת לילדים של מלח ושומן רווי. והבעיה היא שמאכלים עם ריכוז נתרן גבוה, מונעים ספיגה טובה של סידן. משום כך, רוב הסידן מהגבינה הצהובה לא ייספג.

בנוסף, אין מטרת הסימון למנוע את מכירת הגבינה הצהובה אלא ליידע את ציבור הצרכנים כי הגבינה מכילה חומרים, העלולים להיות מסוכנים לבריאותנו.

בצעירותי, עבדתי מגיל צעיר. קטיף פירות, גידולים בגן ירק, עבודה בלול ועוד. לא רק שהייתה כאן עבודה פיזית (במקום החיים היושבניים שלנו היום), אלא שגם ידעתי מאיפה מגיע האוכל (והתשובה אינה: מחדר האוכל, או המכולת). האוכל היה טרי יותר ובריא יותר.

 

בואו נחשב מסלול מחדש. בואו ניקח את הבריאות שלנו באמת בידיים. בואו נשלח מסר ברור לנציגינו בכנסת – בריאות הילדים שלנו חשובה לנו. לכן יש צורך שנסמן את הגבינה הצהובה. במקום לצעוק לגבי מוצר לא בריא, בואו נשאף לפתח מוצרים בריאים טריים וטעימים, המכילים ריכוזי סידן גבוהים

 

ד"ר עמי בן יהודה הוא מנכ"ל עמותת מהיום – הפורום הישראלי לאורח חיים בריא, בראשות פרופ' איתמר רז (יו"ר המועצה הלאומית לסוכרת)

הוספת תגובה חדשה