דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

יום השואה הבינלאומי יחול השבוע - פעילי התנועה סיירו ב"משואה"

לקראת מועד זה ביקרו כל פעילי התנועה הקיבוצית במוזיאון "משואה" – המכון ללימודי השואה בקיבוץ תל-יצחק
משואה

בשבת יצוין יום השואה הבין-לאומי בישראל וברחבי העולם. לקראת מועד זה ביקרו כל פעילי התנועה הקיבוצית במוזיאון "משואה" – המכון ללימודי השואה בקיבוץ תל-יצחק.

הסיור נפתח בדברים של מנכ"לית המכון והאוצרת הראשית בו איה בן-נפתלי, שסקרה את פעילות המקום מהקמתו ועד היום ובעיקר את הצורך לשמר את זיכרון השואה לצד לימוד התפשטות האנטישמיות לאורך השנים ועד ימינו אנו והצורך להתמודד עם תופעה זו.

התנועה הקיבוצית שותפה מיום הקמתם במוזיאונים לזכר השואה והגבורה בקיבוצים לוחמי הגטאות ויד מרדכי, עוד מהימים בהם היו התנועות הקיבוציות נפרדות.

מוזיאון ומכון "משואה" הוקם על-ידי תנועת ההתיישבות הקטנה ביותר - "העובד הציוני", שהקימה שישה קיבוצים: תל-יצחק בו כאמור שוכן המקום, כפר גליקסון, הסוללים, עין השלושה, אושה, וניצנים. וכן כמה עשרות מושבים, ביניהם אלוני אבא, המושב השיתופי שמנהיגו היה ח"כ לשעבר וסגן ראש עיריית ת"א יצחק ארצי, אביהם של הזמר שלמה ארצי והסופרת נאוה סמל ז"ל, שעד יום מותה לפני שבועות אחדים שימשה כחברה בוועד המנהל של "משואה" וארבעה כפרי נוער.

לאחר דבריה של איה בן-נפתלי שאף ענתה על שאלות הפעילים, סיירו אנשי התנועה במוזיאון בהדרכתה של המדריכה האקדמית של המקום, ד"ר מלי אייזנברג. הסיור החל בדברים וסרט על משפט אייכמן וההחלטה ההיסטורית החשובה של היועץ המשפטי לממשלה באותם הימים, גדעון האוזנר, להפוך את המשפט לבמה מרכזית לעדויות מהשואה, החלטה שהשפיעה על יכולת העברת המסר והסיפור של זיכרון השואה והגבורה של מי ששרדו את ציפורני הנאצים.

בדומה למנכ"לית "משואה" גם ד"ר אייזנברג שיתפה את הפעילים בדילמות של העברת המסרים של ההיסטוריה ושל הימים הללו בעולם בו שורדי השואה הולכים ומתמעטים, וכן כיצד מדברים על שנאת הגזע והאנטישמיות כיום, מבלי ליצור השוואה לזכר השואה.

הסיור הסתיים במיצג מרשים על מוסד "עליית הנוער" ועל חלקו החשוב בעיצוב הזהות הישראלית.

הוספת תגובה חדשה