דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

התנועה הקיבוצית קוראת לממשלה להקים מנהלת ממשלתית לטיפול ביישובי הצפון

עשרות קיבוצים, מושבים וערים ריקים מתושבים, עשרות אלפי תושבים מפונים ("פליטים בארצם"), יישובים מטווחים מדי יום ונזקים אדירים. "הקמת מנהלת צפונית דוגמת "תקומה" ליישובי העוטף הוא צורך דחוף", אמר מזכ"ל התנועה הקיבוצית בישיבת מזכירות התנועה. "המדינה חייבת לתת מענים לתושבי גבול הצפון"
מנהלת
הקמת מנהלת צפונית היא צו השעה.

התנועה הקיבוצית מקדמת מול ממשלת ישראל את הרעיון של הקמת מנהלת שתטפל ביישובי גבול הצפון, בדומה למנהלת תקומה המטפלת בשיקום יישובי העוטף בנגב המערבי. המהלך יצא לדרך אחרי ישיבת מזכירות התנועה שיוחדה למצבם של קיבוצי גבול הצפון בגליל העליון ובמטה אשר, שרובם פונו או התפנו אחרי ה-7 לאוקטובר, אל אזורים מאוימים פחות, אך נמצאים בתחושה שתשומת הלב הציבורית ובעיקר זו של קברניטי המדינה לא לוקחת את מצבם בחשבון.

"הצורך בהקמת מנהלת ממשלתית צפונית הוא דחוף", אמר מזכ"ל התנועה הקיבוצית, ניר מאיר. "עשרות קיבוצים, מושבים וערים נותרות ריקים מתושבים, והם מטווחים וחלקם ספגו פגיעות ישירות של טילי נ"ט, שגרמו להרס נורא של עשרות בתים ומבני ציבור. הקמה ותקצוב מנהלת ייעודית ייתן מענה לשורה ארוכה של צרכים כלכליים וקהילתיים עימם מתמודדים היישובים ועשרות אלפי התושבים שפונו והתפזרו ביישובים מאוימים פחות ובבתי מלון".

בישיבת מזכירות התנועה הקיבוצית סקרו שלושה מנהלי קהילות את מצב קהילתן – יוחאי וולפין סיפר על מנרה, אריק יעקובי על דפנה ואיתי קרויז על מלכיה. איל רייז, סגן ראש המועצה האזורית מטה אשר הרחיב על מצבם של קיבוצי המועצה. הנקודות המרכזיות שהעלו היו הקושי של שהייה במלון לאורך זמן, הפיזור הקהילתי שמהווה איום משמעותי על אחדות הקהילה, הבתים שנפגעו והיעדר מיגון, ירידת האמון באחריות המדינה ובכוחות הבטחון, צורך במענה תקציבי עקב קיטון הפעילות הכלכלית, סוגיית "היום שאחרי", צורך במציאת פתרונות ביניים לכינוס כלל הקהילה, מענים לקיבוצים שלא פונו, וסוגיות מערכת החינוך ומענים לנוער.

בדיון הוחלט על מיפוי צרכים ונזקים ביישובים, והובלת מהלך משותף עם המועצות האזוריות ופורום קו העימות הצפוני לקידום הקמת מנהלת ממשלתית שתטפל ביישובי הצפון. לצורך הובלת המהלך, שוחח מזכ"ל התנועה לאחר ישיבת המזכירות עם ראש המועצה האזורית מטה אשר משה דוידוביץ', אשר משמש גם כיו"ר פורום קו העימות.

הוספת תגובה חדשה