דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

התנועה הקיבוצית החלה בקורס שיכשיר מנהלים וותיקים בקיבוצים להדרכה של מנהלים צעירים

מזניקים את המנטורים
תמונה: קורס מנטורים ראשון בתנועה. "ממקום של קבלת החלטות למקום של ליווי אחרים לקבלן".
תמונה: קורס מנטורים ראשון בתנועה. "ממקום של קבלת החלטות למקום של ליווי אחרים לקבלן".

בימים חמישי ושישי בשבוע שעבר נערך ב"גרנות" קורס מנטורים ראשון מסוגו מטעם התנועה הקיבוצית. הקורס הוא תולדה של הדוח שהפיקה קבוצת הדור החדש של המנהלים בקיבוצים- "הטורקים הצעירים". הדוח כלל מחקר על הצרכים של המנהלים הצעירים בקיבוצים ברחבי הארץ, וממנו עלה כי יש רצון בתהליך מוסדר ומקצועי של "העברת מקל" בין דור הניהול הוותיק לדור הניהול הצעיר זאת תוך רתימת המנהלים הוותיקים למהלך זה.

מתוך כך, אחת המשימות הראשונות שלקח על עצמו ראש אגף הצעירים החדש שזה עתה הוקם בתנועה, אסיף איזק (שהיה מראשי "הטורקים הצעירים"), לבנות קורס מטעם התנועה להכשרת אותם מנהלים וותיקים ל"מנטורים" שיחנכו מנהלים צעירים.

כאמור, קורס המנטורים הראשון נערך ב"גרנות", אזור שמרכז סביבו יותר מארבעים קיבוצים. מתוך הבנה בצורך לקורס מעין זה, נרתמו ב"גרנות" למתן חסות מלאה של הקורס שעוצב והועבר על ידי רותם יצחק ויפעת ברכמן ממעגן מיכאל שהקימו לפני 4 שנים את חברת "מעגן ייעוץ".

איזק: "יחד עם המנהלים הוותיקים בנינו תהליך של חשיבה משותפת להגדרת התפקיד לבניית ארגז הכלים שיכול לשמש אותם להעברת הידע לדור הניהול הבא. ברור לנו שגם הם צריכים לעבור "מהפך" - ממקום שבו הם מקבלי ההחלטות ומובילי המהלכים בקיבוץ, למקום שבו הם מלווים מישהו אחר ומאפשרים לו לקבל החלטות. תוך כדי הכנת הקורס וכמובן בקורס עצמו שמחתי מאד לראות כיצד אותם מנהלים וותיקים מתחברים לתהליך הזה, פעם היו צריכים להילחם על כך ועכשיו יש הבשלה של התהליך. יותר מכך, היום כבר אין התנגדות - להפך ברור שזה צריך לקרות וזה מעודד גם את החברה הצעירים שמבינים שיש נכונות. בנוסף לאלה, גם למנהלים הוותיקים וגם לצעירים חשובה האמירה של התנועה שהתהליך הזה חשוב". איזק הדגיש כי זה היה קורס ראשון מסוגו, וכי בחודש ספטמבר ייפתח קורס דומה בקיבוצי עוטף עזה ומיד לאחר החגים קורס לקיבוצי הצפון. "הקורסים הללו ייצרו הלכה למעשה רשת ארצית של מנטורים וותיקים שילוו, יחנכו ויעצימו את המנהלים הצעירים בקיבוצים ובתנועה".

לצד רותם יצחק ויפעת ברכמן הרצו בקורס המשנה לראש המוסד לשעבר רם בן-ברק, שדיבר על חניכה בארגוני הביטחון, וישראל עוז שדיבר על הרצף בין ניהול משבר לניהול שגרה ועל הפיכת משברים להזדמנויות. בנוסף אליהם דיברו עם המנטורים מזכ"ל התנועה, ניר מאיר והרכז האזורי של התנועה וגרנות, אייל אלקלעי.

בין המנהלים הוותיקים שעברו את קורס המנטורים נמצאים – רוברטו קופרמן (געש) מנכ"ל גרנות ויו"ר של מספר קיבוצים לשעבר, דורית קוגוט (נחשולים) מנהלת קהילה נחשולים לשעבר, אלון שפיצר (בן רמת השופט) יו"ר רגבים, פלמחים, הזורע, הבונים, טובה פוזנר חנקין (מעגן מיכאל) מנכ"לית פלסאון לשעבר והיום יו"ר פלסאון, ורד יהלום (עין כרמל), לשעבר יו"ר עין כרמל ומתכננת חברתית בחטיבה להתיישבות, אייל גורן (נחשולים) לשעבר מנהל קהילה נחשולים, עין החורש ועוד, סמדר כץ (מגל) לשעבר מנהלת הקהילה בקיבוצה וכיום מנהלת הקהילה בהמעפיל, רותי פרגמנט-רובין (גליל ים) מנהלת הקהילה בקיבוצה, אורי גל (העוגן) יו"ר קיבוץ העוגן, תלמה דיין (עין השופט) מזכירת קיבוצה, יובל שגיא (שפיים) מנהל קהילה בפלמחים, אורנה דגון (בית אורן) מנהלת קהילה בהחותרים ובגעש, אורי בז'רנו (מי עמי) מנהל מפעלי גרנות ויו"ר לשעבר בקיבוצים רבים.

טובה פוזנר חנקין: "הרעיון לעשות דבר כזה במשותף הוא רעיון נכון, זאת אמנם התחלה וזה בקטן אבל זה בהחלט חשוב. מניסיוני, יש מי שמחפש מנטור ויש מי שיכול להיות כזה ונדרש חיבור בין השניים, ולכן נכון היה להרים פרויקט כזה וחובת ההוכחה היא על כל השותפים". פוזנר-חנקין מוסיפה: "שימוש בידע אנושי למטרות העשרה זה הכרח, יש בתנועה אנשים שחשוב לרתום אותם לכך. אישית הייתי רוצה לראות יותר אנשים מהתחום הכלכלי מתנדבים לכך".

הוספת תגובה חדשה