דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

איתן כבל: "מציירים את החקלאים כאינטרסנטים שעוצרים כל רפורמה, הדבר רחוק מהמציאות"

בכינוס שנערך בשבוע שעבר כהכנה לשימוע הציבורי בנושא החקלאות שצפוי להתחיל בקרוב בוועדת הכלכלה בכנסת בראשותו של כבל, הוסיף מזכ"ל התנועה הקיבוצית: "התפקיד של החקלאות הישראלית הוא הרבה יותר משמעותי מהתפקיד הכלכלי. החקלאות משקפת ומגלמת בתוכה את הציונות."
איתן כבל: מציירים את החקלאים כאינטרסנטים שעוצרים כל רפורמה שתוריד את המחירים.  הדבר רחוק לאין שיעור מהמציאות - החקלאים בישראל עושים עבודת קודש

בשבוע שעבר על אף מזג האוויר הסוער שהשתרר בחוץ התכנסו כל ראשי החקלאות לכינוס חירום בבית מפלגת העבודה ברחוב ברודיצקי בתל אביב. על הפרק, שימוע לחקלאות שעתיד להתקיים בוועדת הכלכלה של הכנסת ביוזמתו של יו"ר הוועדה, ח"כ איתן כבל. האולם היה מלא בכל בעלי התפקידים ופעילים מרכזיים בתחום.  

את הכנס פתח מזכ"ל האיחוד החקלאי, דוד קוכמן, "איתן כבל חבר ההתאחדות כבר הרבה שנים, לפני כמה שבועות היה דיון על הביצים והייתי שם אבל הוא יכול להסתדר לבד כי הוא כ"כ מתמצא בסוגיות ומכיר ומוקיר אותנו ולכן אני יודע שהיוזמה שלו באה ממקום אמיתי ורצון עז לשפר את מצב החקלאות ובפרט את מצב המשק החקלאי. מזל שיש לנו את וועדת הכלכלה כדי לנסות לעשות דברים טובים גם בממשלה הרעה הזאת."

בעניין הקושי של ראשי החקלאות להגיע לממשלה אמר אמיר ריטוב, ראש מועצה אזורית לב השרון ויו"ר מרכז המועצות האזוריות, "אנחנו כשלטון מקומי מאד מתקשים באופוזיציה, אינני יודע אם אתם מסוגלים להבין את המשמעות שראש רשות שהוא ליכודניק יכול לפנות בקלות לשרים, אבל אנחנו שנים רבות נמצאים באופוזיציה וזה לא קל. רבים מהחברים שלנו (ראשי מועצות אחרים) עושים הסבה למפלגות אחרות. אני מייחל שנחזור לשלטון, אבל הדבר הכי קרוב שיש לנו היום כרשויות לשלטון הוא איתן כבל. אני קורא לכם ולחברים שלכם להגיע לדיונים. יש חשיבות שהאולם מלא. יש חשיבות לזה שאנשים מגעים ואכפת להם. הנושא שמעיק עלינו מאד במרחב הכפרי הוא נושא הותמ"לים- אנחנו לא מתנגדים לזה שייבנו בתים, אנחנו הובלנו את המחאה החברתית ורוצים שמחירי הדיור יהיו זולים אבל בשום שכל ובהידברות. יש לנו רוח גבית מהציבור, הציבור מבין את החשיבות של החקלאות ואספקת המזון הטרי."

כל הנוכחים הסכימו כי המשבר בחקלאות מתקיים כבר כמה שנים וחקלאים רבים עומדים על סף תהום כלכלית.

לטענת מאיר צור, מזכ"ל תנועת המושבים, לממשלה יש חלק נכבד במצב שנוצר. "השיח בחקלאות צריך להיות שהחקלאים מתפרנסים בכבוד. זה תמיד נכון לדבר על האידיאלים ותפיסת העולם שפה בחדר כולם מסכימים עליה, אבל בסופו של דבר החקלאים צריכים להתפרנס, ויש תפיסת עולם מעוותת שבתוכה אם מורידים 10 אגורות לרפתן הצרכן מרוויח אבל זו תפיסה לא נכונה. היום אין רוב בממשלה שרוצה לסגור חקלאות, גם בממשלה הזאת, אבל לצערי זוהי האג'נדה שמקדמים משרד האוצר ומשרד החקלאות. זהו הזמן לעשות שינוי ואני מקווה שמפלגת העבודה תוביל את השינוי הזה."

את דבריו חיזק ניר מאיר, מזכ"ל התנועה הקיבוצית: "אמרתם שאתם מחכים לימים יותר טובים בחקלאות, ותנאי מרכזי לכך הוא החלפת השלטון הניאו ליברלי הזה שהצליח לשסות בנו את הציבור. בסופו של דבר המסר הוא אחד ואנחנו לא מצליחים להעביר אותו- התפקיד של החקלאות הישראלית הוא הרבה יותר משמעותי מהתפקיד הכלכלי. החקלאות משקפת ומגלמת בתוכה את הציונות."

מזכ"ל מפלגת העבודה, ערן חרמוני שנכח גם הוא בכינוס אמר, " ועדת הכלכלה נראית שונה מאז שאיתן יו"ר הוועדה. היא מקום מאד משמעותי לנושאים של חקלאות והתיישבות עובדת, וכולם מכירים את הקשר העמוק של החקלאות וההתיישבות העובדת עם מפלגת העבודה. כמו שלימין יש סביבה תומכת של חברה אזרחית כמו מועצת ישע, למפלגת העבודה יש את הסנכרון, הקורלציה והקשר ההדוק עם ההתיישבות העובדת. חבר הכנסת איתן כבל הרים את הכפפה ואני מברך אותו ואת כל החברים על היוזמה."

את הכנס סיכם יו"ר וועדת הכלכלה ויוזם השימוע, ח"כ כבל ואמר "החקלאות וההתיישבות העובדת תמיד הייתה ערך ציוני ראשון במעלה. כך היה בקום המדינה וכך גם עכשיו. אבל בשנים האחרונות ישנה מגמה הרסנית מטעם הממשלה. מציירים את החקלאים כאינטרסנטים שעוצרים כל רפורמה שתוריד את המחירים.  הדבר רחוק לאין שיעור מהמציאות - החקלאים בישראל עושים עבודת קודש. דווקא להם יש יכולת לסייע בהורדת יוקר המחייה אך הפעולות שהממשלה נוקטת נגדם פעם אחר פעם, מובילים אותם על פי תהום. החקלאות הישראלית היא דגל שהמדינה צריכה להניף ולא להוריד. העצמאות הכלכלית של ישראל תלויה גם בחקלאות מפותחת ומתקדמת. בהיעדר תמיכה ואוזן קשבת מצד הממשלה אנו נוביל תפיסה שונה במסגרת השימוע שנעשה בוועדת הכלכלה לחקלאות בישראל. נבחן את הבעיות והקשיים שיש כיום ונדרוש פתרונות עבור אותם חקלאים. אנו אומרים בפה אחד שהחקלאות זה ציונות ואנו צריכים לחזק אותה ולא להחליש אותה."

הוספת תגובה חדשה